Annemarie Kruijer: Deeltaxidienst Abel wil concurrent zijn voor de fiets

Welke rol speelt de customer journey bij Abel?
Wij zijn sinds 12 januari 2016 live. Het afgelopen anderhalf jaar hebben we uiteraard vooral gewerkt aan onze naamsbekendheid. Meer in het bijzonder bij onze belangrijkste doelgroep, de urban millennials. Dat hebben we vooral gedaan door online marketing in te zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan emailmarketing, sterke seo, winacties via ons Instagram kanaal en influencermarketing. We hebben bijvoorbeeld samengewerkt met Carolien Karthaus-Spoor, Anna Nooshin, Sarah Chronis, Bastiaan van Schaik en Linda Tol. Nee dat was niet duur, we vinden het vooral belangrijk dat de mensen met wie we werken enthousiast zijn over onze dienst. Ons budget is beperkt en daarom moeten we inventief zijn. Verder sluiten we partnerships met festivals zoals in 2017 onder andere Buiten Westen, Georgie’s Wuntergarten, Gaasper Pleasure en Milkshake festival.
Het belangrijkste marketinginstrument is voor ons overigens word of mouth, omdat tevreden klanten uiteindelijk je beste ambassadeurs zijn. De volgende stap is natuurlijk dat we converteren naar loyale klanten. We zijn ook daarin al eind op weg, we merken dat klanten vaak bij ons terugkomen.

De considerationfase is belangrijk binnen een markt met zoveel aanbieders. Hoe zorg je dat mensen voor Abel kiezen? 
Als je als klant meteen wilt worden opgehaald dan is Abel misschien niet de beste keuze, want ons concept is gestoeld op flexibiliteit. Wij richten ons namelijk op mensen die comfortabel van deur tot deur willen reizen maar het prima vinden om even te wachten en met anderen te reizen waarvoor zij worden beloond met een heel betaalbaar tarief. Die voordelen proberen we zo goed mogelijk over te brengen aan onze doelgroep. We zijn verder streng in onze selectie van chauffeurs. Klanten kunnen na een rit meteen via de Abel-app aangeven hoe zij hun rit beoordelen, en chauffeurs krijgen wekelijks terugkoppeling op hun prestaties. Daar komt bij dat Abel  honderd procent elektrisch rijdt, wat  zeer wordt gewaardeerd binnen onze doelgroep.

Uber is allicht de belangrijkste concurrent. Hoe zorg je dat je deze strijd in je voordeel beslecht? 
Wij zien eigenlijk de fiets als onze belangrijkste concurrent. Nederlanders zijn namelijk niet gewend om de taxi te nemen, dat zit niet in onze cultuur. Dat komt ook doordat de taximarkt nog steeds een slechte reputatie heeft, en het imago heeft duur te zijn. Onze belangrijkste uitdaging is om duidelijk te maken dat je met Abel comfortabel en tegen een scherp tarief van A naar B komt.

Comments are closed.