Louise Doorn: ‘Laat je niet afleiden door nieuwe shiny objects’

Marketing & Technology

In aanloop naar ons Marketing & Technology-event op dinsdag 6 november interviewen we alvast een aantal sprekers. Dit keer Louise Doorn, CEO en Founder van HelloMaaS, een marketingplanning en staffing-platform. ‘Hoe blijf je up to date in technologie? Ik zou zeggen: lees, experimenteer, evalueer en wees kritisch.’

Doorn verhuisde acht jaar geleden naar New York. Ze lanceerde dit jaar HelloMaaS in Nederland en pendelt nu heen en weer. In Nederland werkte zij als strategy consultant met allerlei corporates aan digitale marketing-innovaties, zoals bij Nuon en Philips. In New York werkte zij voor de Publicis Groupe en met de CMO van Samsung aan een wereldwijde social media-organisatie in 47 landen. Bij JPMorganChase, als lead in digital marketing, werkte zij met de board aan marketinginnovatie bij de bank met meer dan 55 miljoen retailklanten.

In haar sessie op MarTech zal zij haar ervaringen delen hoe je als marketeer je weg vindt in de jungle van 7.000+ martech-leveranciers. Leer hoe je structuur brengt in een marketinginnovatieprogramma aan de hand van haar 15+-jaar ervaring op wereldwijde schaal.

Doorn: ‘Succesvol gebruik van marketingtechnologie en nieuwe marketingkanalen begint altijd met de klant en zijn behoefte. Daarnaast is het belangrijk om je marketingteam van dag één mee te nemen om zo met een passende snelheid succesvol te veranderen.’

De essentie van marketing is niet veranderd. De routes die je kunt bewandelen wel en deze veranderen ook steeds sneller en vaker. Met HelloMaaS bieden we flexibel en on demand toegang tot marketingkennis en -kunde. Niet alleen toegang tot top-experts en freelancers, ook kunnen bedrijven ideeën voor nieuwe marketingstrategieën of -kanalen crowdsourcen. Met personality en value matching kun je slimmer teams on demand samenstellen. Kortom, een compleet pakket voor een efficiënt marketingteam dat past in het huidige tijdsbeeld.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?

‘Mijn ervaring bij global corporates en in de start-up scene in Silicon Valley en Silicon Alley biedt een uniek verhaal met veel leermomenten, die ik graag deel. Daarnaast hoop ik dat bedrijven, van groot tot klein, HelloMaaS leren kennen en zo sneller en makkelijker hun marketingorganisatie kunnen opzetten.’

Welke recente ontwikkeling op het gebied van marketing & technologie boeit jou momenteel het meest en waarom?

A.I. en de bias in algoritmes kan verstrekkende gevolgen hebben. Daarnaast de dominantie van Facebook en Google in de advertentiemarkt. Beide hebben veel maatschappelijke gevolgen en een brede discussie is absoluut noodzakelijk.

De snelle opkomst van freelance werken in marketing vind ik een hele positieve ervaring. Ik was laatst in Bali en zag zoveel mensen tussen 20-40 jaar als digital nomad een heel fijn leven leiden met mooie projecten bij Europese en Amerikaanse klanten. En dichterbij huis, ook een jonge moeder, die van haar vak houdt en flexibiliteit zoekt in haar werk, kan met freelance, remote werk haar financiële onafhankelijkheid behouden en haar loopbaan blijven ontwikkelen.’

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes op het gebied van marketing & technologie?

‘Nieuwsgierigheid en kritisch denkvermogen.’

Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2018 en vooral op het gebied van technologie?

‘Focus houden op wat de rol van een marketeer is en je niet laten afleiden door nieuwe shiny objects’.

Hoe voorkom je dat technologie marketing onpersoonlijk maakt?

‘Door, hoe dan ook, mensen altijd als uitgangspunt te nemen. Technologie is een hulpmiddel.’

Heb je zelf een positieve ervaring met technologie?

‘HelloMaaS is een remote organisatie met teamleden in de Oekraïne, Miami, Boulder, San Francisco, New York en Amsterdam. We bouwen wel een steeds groter team in Nederland, maar het feit dat je op een transparante manier kan samenwerken is een enorme positieve verandering’.

Welk merk is goed bezig met technologie en waarom?

‘Elk merk dat de klant centraal stelt en technologie zo inzet dat de relatie nog persoonlijker en directer wordt.’

Lees hier meer over Louise en haar keynote presentatie.

 

Comments are closed.